Ἡ παροῦσα ἀνακοίνωσις ἀφορᾶ τὴν ὑπόθεση τοῦ Κληρικοῦ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ἀχαΐας καὶ πάσης Πελοποννήσου, π. Νικολάου Δημαρᾶ.
Ὁ ἐν λόγῳ Κληρικὸς στὶς 9 καὶ 10 Ἰουνίου 2024 (ν.ἡ.) ἔστειλε «ἐμπιστευτικὸ» ἠλεκτρονικὸ μήνυμα πρὸς Ἀρχιερεῖς τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, τὸ ὁποῖο ὅμως διεδόθη εὐρέως, ὅπου μὲ ἀνάρμοστο ὕφος κατεφέρετο ὑβριστικῶς καὶ μὲ ψευδεῖς κατηγορίες κατὰ τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας κ. Χρυσοστόμου, δίχως νὰ ἀποτανθῇ κἂν προηγουμένως στὸν ἴδιο γιὰ παροχὴ ἐξηγήσεων κατὰ τὸ Εὐαγγελικό: «Ἐὰν δὲ ἁμαρτήσῃ εἰς σὲ ὁ ἀδελφός σου, ὕπαγε καὶ ἔλεγξον αὐτὸν μεταξὺ σοῦ καὶ αὐτοῦ μόνου· ἐάν σου ἀκούσῃ, ἐκέρδησας τὸν ἀδελφόν σου· ἐὰν δὲ μὴ ἀκούσῃ, παράλαβε μετὰ σοῦ ἔτι ἕνα ἢ δύο, ἵνα ἐπὶ στόματος δύο μαρτύρων ἢ τριῶν σταθῇ πᾶν ρῆμα. Ἐὰν δὲ παρακούσῃ αὐτῶν, εἰπὲ τῇ ἐκκλησίᾳ· ἐὰν δὲ καὶ τῆς ἐκκλησίας παρακούσῃ, ἔστω σοι ὥσπερ ὁ ἐθνικὸς καὶ ὁ τελώνης» (Ματθ. ιη´, 15-17). Ἀφορμὴ τῆς ἐπιθέσεώς του ἀποτέλεσαν τρεῖς πράξεις τοῦ ὡς ἄνω Ἱεράρχου, γιὰ τὶς ὁποῖες ὁ π.Ν.Δ. κατηγορεῖ λανθασμένα αὐτὸν ὅτι δῆθεν ἐξέπεσε τῆς ὀρθοδόξου πίστεως
α) Ἡ παραχώρηση ἀποτμήματος ἐκ τῆς Τιμίας Κάρας τοῦ Ἁγίου Νεομάρτυρος Ἀργυρίου τοῦ ἐξ Ἐπανομῆς Θεσσαλονίκης, ἡ ὁποία φυλάσσεται στὴν Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίου Μηνᾶ Ἀνθούσας Ἀττικῆς, πρὸς τὸν ἐπίσκοπο τοῦ Νέου Ἡμερολογίου τῆς γενέτειρας τοῦ Ἁγίου. Ἡ παραχώρηση εἶχε γίνει γιὰ νὰ βρίσκεται τμῆμα Λειψάνου αὐτοῦ στὴν ἰδιαίτερη πατρίδα του, πρὸς εὐλογία τῶν πιστῶν, χωρὶς καμία περαιτέρω συνέχεια.
β) Ἡ παρουσία του σὲ συνέδριο στὴν Θεσσαλονίκη, ποὺ ὀργάνωσαν τὸν Φεβρουάριο τοῦ 2024 Μητροπόλεις τοῦ νέου ἡμερολογίου τῆς Βορείου Ἑλλάδος γιὰ τὸ τότε ἐπικείμενο πρὸς ψήφιση νομοσχέδιο περὶ τοῦ γάμου ἀνθρώπων τοῦ ἰδίου φύλου. Ὁ Σεβ. Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας κ. Χρυσόστομος εἶχε μεταβεῖ στὴν Θεσσαλονίκη γιὰ τὴν πανήγυρη τοῦ ἡμετέρου Καθεδρικοῦ Ναοῦ Ἁγίων Τριῶν Ἱεραρχῶν. Ἡ μὴ προγραμματισμένη μετάβασή του στὸν χῶρο τοῦ Συνεδρίου δὲν ἔμεινε ἀπαρατήρητη καὶ ἐκλήθη ἐπανειλημμένα γιὰ νὰ καθίσει μὲ τοὺς ἐπισήμους. Ἐγκόλπιο δὲν φόρεσε διότι ἡ παρουσία του ἐκεῖ δὲν ἦταν θεσμική. Τοῦτο ἔχει συμβεῖ πολλάκις στὸ παρελθόν, ὅπως π.χ. κατὰ τὴν παρουσία Ἱεραρχῶν τῆς Ἐκκλησίας μας στὰ δύο μεγάλα Συλλαλητήρια γιὰ τὴν Μακεδονία, τὰ ἔτη 2018 καὶ 2019. Οὐδεμία προσευχὴ ἔγινε στὸ πλαίσιο τοῦ συνεδρίου.
γ) Ἡ συνάντηση κατὰ τὴν λιτανεία τῆς Κυριακῆς τῶν Βαΐων στὶς Ἀχαρνὲς μὲ τὸν ἐπιχώριο μητροπολίτη τοῦ νέου ἡμερολογίου, καὶ ἡ δημοσίευση τοῦ συμβάντος στὴν ἱστοσελίδα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας. Ὅμως, ὁ ἐπίσκοπος τοῦ Νέου παρακολούθησε οἰκειοθελῶς τὴν μεγάλη λιτανεία, ἱστάμενος ἔξωθεν Ἱεροῦ Ναοῦ τῆς περιοχῆς, προσκύνησε δὲ τὶς ἱερὲς Εἰκόνες τῆς πομπῆς καὶ χαιρέτισε τοὺς παρισταμένους. Παρόμοια περιστατικὰ ἔχουν συμβεῖ πλειστάκις στὸ διάστημα τῶν ἑκατὸ ἐτῶν ἀπὸ τῆς ἀλλαγῆς τοῦ ἡμερολογίου, σὲ διάφορα μέρη τῆς πατρίδος μας καὶ ὄχι μόνο. Τὰ ὅσα συνέβησαν δὲν εἶχαν κανέναν ἄλλο συμβολισμό, παρὰ μόνο ἐξέφρασαν τὴν εἰρηνικὴ διάθεση, ἡ ὁποία δὲν ἦταν πάντοτε δεδομένη. Οὐδεὶς Ἱερὸς Κανόνας παρεβιάσθη. Ἐν τούτοις, ἄν παρὰ τὴν ἀγαθή του πρόθεση, ἡ προβολὴ τοῦ γεγονότος διαδικτυακῶς προξένησε σκανδαλισμὸ σὲ κάποιους πιστοὺς ἐκ τοῦ ἡμετέρου Ποιμνίου, ὁ Σεβ/τος κ. Χρυσόστομος ἐκφράζει τὴν λύπη του, ὅπως καὶ τὴν αἴτηση τῆς συγγνώμης ἀπὸ ὅσους παρ΄ ἐλπίδα σκανδάλισε. Περιστατικὰ δὲ τὰ ὁποῖα εἶναι δυνατὸν νὰ δημιουργοῦν ἐσφαλμένες ἐντυπώσεις στὸ Ποίμνιο, εἶναι σαφὲς ὅτι θὰ πρέπει νὰ ἀποφεύγονται.
Καθίσταται γνωστὸν ὅτι καθ᾽ ὅλη τὴν διάρκεια τῆς ἐπιθέσεως τοῦ π. Νικολάου Δημαρᾶ, ὁ Σεβ. Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας κ. Χρυσόστομος τήρησε δημοσίως στάση ἐκκλησιαστικὴ καὶ διακριτική, κάνοντας ἀναφορὰ μόνο στὴν προϊσταμένη του Ἀρχή, τὴν Ἱερὰ Σύνοδο, ἡ ὁποία δὲν διέκρινε κανένα θέμα προδοσίας τῆς πίστεως. Ἡ αὐτὴ διακριτικότης ἐκφράσθηκε καὶ ἀπὸ τοὺς Κληρικοὺς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας, τοὺς ὁποίους ὁ Σεβασμιώτατος ἐμπόδισε νὰ τοποθετηθοῦν δημοσίως πρὸς ὑπερασπισίν του, αἰτουμένους μόνον ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Σύνοδο ἀποκατάσταση τῆς δικαιοσύνης καὶ τῆς ἀληθείας.
Ἡ Ἱερὰ Σύνοδος, κατὰ τὴν Συνεδρία τῆς 3/16-07-2024, ἀποφάσισε νὰ καλέσει τὸν π. Νικόλαο Δημαρᾶ, προκειμένου νὰ διευθετηθεῖ τὸ θέμα καὶ νὰ λυθοῦν οἱ παρεξηγήσεις. Ἐκεῖνος, ὅμως, ἀρνήθηκε νὰ παραστεῖ. Ἐπίσης, ἀρνήθηκε τὴν συνάντηση μὲ ἐπιτροπὴ τριῶν Ἀρχιερέων καὶ τοῦ Μακαριωτάτου στὴν Ἱ. Μονὴ Ταξιαρχῶν Ἀθικίων Κορινθίας, καθὼς καὶ τὴν συζήτηση μὲ τὸν Σεβ/το Ἀρχιγραμματέα, ὁ ὁποῖος προθυμοποιήθηκε νὰ μεταβεῖ πρὸς αὐτόν. Δέχθηκε μόνο τὴν ἐπίσκεψη τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου κ. Καλλινίκου καὶ τοῦ Θεοφ. Ταλαντίου κ. Καλλινίκου, ἡ ὁποία, ὅμως, ἀπέβη ἄκαρπη.
Ἕναν μῆνα ἀργότερα, ὁ π. Ν.Δ. ἐπανῆλθε μὲ κείμενο τὸ ὁποῖο ἀναρτήθηκε σὲ Ἱστολόγιο. Στὸ κείμενό του, μὲ ὕφος ἀνάρμοστο κατηγόρησε τὸν Σεβ. Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας κ. Χρυσόστομο ὅτι δῆθεν ἔδωσε βῆμα σὲ κληρικὸ τοῦ νέου ἡμερολογίου κατὰ τὸν ἑορτασμὸ τῶν εἰκοσιπέντε ἐτῶν ἀρχιερατείας του στὸν Ἱ. Προσκυνηματικὸ Ναὸ Παναγίας Σουμελᾶ Ἀσπροπύργου Ἀττικῆς. Ἡ ἀλήθεια εἶναι ὅτι ὁ κληρικὸς ἐκεῖνος προσῆλθε πράγματι στὸν Ἱ. Ναὸ Παναγίας Σουμελᾶ, πλὴν ὅμως κατὰ τὴν ἑορτὴ τῆς Ἁγίας Νεομάρτυρος Κασσάνδρας, κατὰ τὴν Ἀπόλυση τῆς Θείας Λειτουργίας. Εὑρισκόμενος δὲ μεταξὺ τῶν πιστῶν ἔλαβε τὸν λόγο ἀφ΄ ἑαυτοῦ του καὶ ἐπαίνεσε ἐπ΄ ὀλίγον τὸ ποιμαντικὸ ἔργο τοῦ Σεβασμιωτάτου, ἐκφράσας τὸν σεβασμό του ἔναντι τῆς ἐκκλησιαστικῆς ὑποστάσεώς μας καὶ οὐδὲν ἕτερον.
Στὶς 12/25-9-2024, ἡ Ἱερὰ Σύνοδος κάλεσε τὸν π. Νικόλαο Δημαρᾶ στὸ Πρωτοβάθμιο διὰ Πρεσβυτέρους Συνοδικὸ Δικαστήριο μὲ τὴν κατηγορία τῆς καθυβρίσεως Ἀρχιερέως, ἡ ὁποία σύμφωνα μὲ τὸν ΝΕ´ Κανόνα τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων ἐπισύρει τὸ ἐπιτίμιο τῆς καθαιρέσεως: «Εἴ τις κληρικὸς ὑβρίσοι τὸν ἐπίσκοπον, καθαιρείσθω· ἄρχοντα γὰρ τοῦ λαοῦ σου οὐκ ἐρεῖς κακῶς».
Στὶς 9/22-10-2024 συγκλήθηκε τὸ Συνοδικὸ Δικαστήριο, στὸ ὁποῖο ὁ π. Νικόλαος δὲν παρευρέθη, ἀλλὰ ἔστειλε ὑπόμνημα μέσῳ πληρεξουσίου δικηγόρου. Προκειμένου τὰ Μέλη νὰ μελετήσουν τὸ ὑπόμνημα, τὸ σῶμα διέκοψε τὶς ἐργασίες του.
Τὸ Δικαστήριο συνῆλθε ἐκ νέου στὶς 17/30-10-2024, ὅπου στὸ πλαίσιο τῆς συσκέψεως, ὁ Μακαριώτατος Ἀρχιεπίσκοπος κ. Καλλίνικος αἰτήθηκε τὴν διακοπὴ τῶν ἐργασιῶν, προκειμένου νὰ μεταβοῦν δύο Ἀρχιερεῖς στὸν π.Ν.Δ. μὲ τὴν ἐλπίδα νὰ ἐπἐλθει καταλλαγὴ διὰ ἀνακλήσεως τῶν παρεκτροπῶν του.
Μετέβησαν πράγματι οἱ Σεβ/τοι Δημητριάδος κ. Φώτιος καὶ Λαρίσης & Πλαταμῶνος κ. Κλήμης καὶ συζήτησαν ἐπὶ μακρὸν μαζί του, ἕως ὅτου ἀποδέχθηκε νὰ ζητήσει συγγνώμη, συντάξας πρόχειρο σχετικὸ κείμενο, καὶ νὰ ὑπογράψει ὅ,τι ἄλλο θὰ τοῦ ζητοῦσε ὁ Μακαριώτατος Ἀρχιεπίσκοπος.
Ἀκολούθως, τὸ Συνοδικὸ Δικαστήριο συνῆλθε δύο φορές, στὶς 1/14-11-2024 καὶ στὶς 4/17-12-2024, ὁπότε καὶ ἐνεκρίθη τὸ τελικὸ σχέδιο δηλώσεως μετανοίας καὶ ἀνακλήσεως προκειμένου νὰ ὑπογραφεῖ ἀπὸ τὸν π. Ν.Δ. γιὰ νὰ κλείσει ἡ ὑπόθεση.
Ἐν συνεχείᾳ, στὶς 27/1/2025 (ν.ἡ.), ὁ π.Ν.Δ. ἔστειλε ἠλεκτρονικὴ ἐπιστολὴ σὲ Ἀρχιερεῖς τῆς Ἐκκλησίας μας, μὲ συνημμένη πραγματεία 135 σελίδων, στὴν ὁποία δήλωσε -ἀνατρέποντας τὰ πάντα- ὅτι ἐμμένει στὶς θέσεις ποὺ ἐξ ἀρχῆς ἀνέπτυξε.
Τὸ Συνοδικὸ Δικαστήριο συνῆλθε ἐκ νέου στὶς 23-1/5-2-2025, ὅπου ὁπότε, ἐρήμην τοῦ π.Ν.Δ., καὶ ἀφοῦ ἤδη εἶχε ἐξαντλήσει κάθε περιθώριο μακροθυμίας, τοῦ ἐπέβαλε τὴν ἀφαίρεση τῶν ὀφφικίων τοῦ Πρωτοπρεσβυτέρου καὶ τῆς Πνευματικῆς Πατρότητος καὶ ἐπίσης ἀργία ἀπὸ κάθε ἱεροπραξία μέχρι τῆς ἐγγράφου καὶ ἐνυπογράφου εἰλικρινοῦς μετανοίας του. Τοῦτο δὲ ἔπραξε κατ᾽ ἄκραν οἰκονομίαν, δεδομένου ὅτι τὸ παράπτωμά του ἐπισύρει κανονικῶς τὸ ἐπιτίμιο τῆς καθαιρέσεως ἀπὸ τὸ ὑψηλὸ ὑπούργημα τῆς Ἱερωσύνης.
Ἐκ τῶν φαινομένων, ὁ π.Ν.Δ. δὲν σεβάσθηκε τὴν ἀπόφαση τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Δικαστηρίου, προσφάτως μάλιστα προέβη σὲ δημόσια καταφορὰ ἐναντίον τοῦ Σεβ/του Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας κ. Χρυσοστόμου προσθέτοντας στὰ πραγματικὰ γεγονότα νέα ψευδῆ καὶ ὑβριστικὰ στοιχεῖα στὰ μέσα κοινωνικῆς δικτύωσης πρὸς σκανδαλισμὸ τῶν πιστῶν, συμπεριλαμβάνοντας τὴν πλήρη ἀπαξίωση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου. Γιὰ τὸν λόγο τοῦτο, ἡ ὑπόθεσή του ἔχει ἤδη παραπεμφθεῖ στὴν κρίση Αὐτῆς, βάσει τῶν νέων ἐπιβαρυντικῶν στοιχείων, προκειμένου νὰ ἐκδικασθεῖ γιὰ τὴν συνεχιζόμενη θλιβερὴ ἐκτροπή του.
Τονίζεται ὅτι ὅλα τὰ μέλη τῆς Ἱερᾶς ἡμῶν Συνόδου παραμένουν προσηλωμένα στὴν Ὁμολογία Πίστεως τῆς Ἐκκλησίας μας καὶ μάλιστα στὸ κείμενο: «Ἡ Γνησία Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία ἔναντι τῆς Αἱρέσεως τοῦ Οἰκουμενισμοῦ, Θέματα Δογματικὰ καὶ Κανονικά» τοῦ ἔτους 2014, ἄνευ οὐδεμιᾶς ὑποστολῆς. Τὸ αὐτὸ βεβαίως ἰσχύει καὶ γιὰ τὸν Σεβ. Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας κ. Χρυσόστομο, τοῦ ὁποίου ἡ ὅλη δράση καὶ πορεία ἀποδεικνύουν περίτρανα τὴν προσήλωσή του στὶς ὀρθόδοξες ἀρχὲς καὶ παραδόσεις.
Ἡ Ἱερὰ Σύνοδος ζητεῖ τὶς προσευχὲς ὅλων τῶν μελῶν τῆς Ἐκκλησίας μας γιὰ νὰ διατηροῦμε τὴν πίστη καὶ τὴν ἑνότητά μας ἀσπρόσβλητες ἀπὸ κάθε εἴδους ἐκτροπῆς, ὥστε νὰ βαδίζουμε ἐν ἀληθείᾳ στὴν σωτήρια ὁδὸ τοῦ θείου Θελήματος.
Ἐκ τῆς Ἀρχιγραμματείας τῆς Ἱερᾶς Συνόδου
Ἀθῆναι, 2/15-2-2025